- SCHOOLDAGEN MET EEN PLUS -
In een wereld vol vraagstukken, kansen en uitdagingen is het de ambitie van de Delta Scholengroep dat haar onderwijs bijdraagt aan de brede ontwikkeling van kinderen. Brede ontwikkeling van ‘heel de mens’ die het mogelijk maakt om je als verantwoordelijke wereldburger te verbinden aan de wereld (de ander en het andere). Onze ambitie om bij te dragen aan die brede ontwikkeling wordt zichtbaar in de keuzes die we maken (gezamenlijk als scholengroep en individueel als Deltascholen) met betrekking tot onze kwalificerende, socialiserende, subjectiverende en zingevende (identiteits)opdracht:
- We helpen kinderen zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke mensen, door bij te dragen aan vorming en geluk
- We bieden tegenwicht aan individualisering: leven en leren doen we allereerst samen, in het hier en nu
- We maken identiteit en zingeving samen zichtbaar door wat we doen en hoe we zijn
- We zorgen voor een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs en de samenleving (kennis, vaardigheden, houding)
Als scholen van de Delta Scholengroep gaan we dus voor brede ontwikkeling van ‘heel de mens’: cognitief, sociaal, emotioneel, lichamelijk/motorisch en van ‘de persoon in relatie tot de ander en het andere’. We waarderen de onderscheidingen gelijkwaardig.
Dat betekent dat je op een Deltaschool meer leert dan alleen taal en rekenen, hoe belangrijk we dat laatste ook vinden. We noemen dit ‘meer’ de + van brede ontwikkeling, en daarmee ook de + van een Deltaschool.
Deze brede ontwikkeling kan zich in onze visie alleen kan voordoen als er een sterke verbinding is met voorschoolse en naschoolse partijen en we samenwerken op basis van leerdoelen. Brede ontwikkeling voor alle kinderen krijgt daarmee de beste kansen in ‘een schooldag met een plus’.
De Deltascholen kennen ieder een rijke historie als het gaat om naschoolse activiteiten. Terugkijkend lijkt de inhoudelijke programmering tot nu toe vrij willekeurig (geen sterke doelverbinding vanuit gedachte doorlopende leerlijnen), is de organisatie fragmentarisch en niet altijd planmatig/voorspelbaar en is de samenwerking met partners kwetsbaar (erg persoonsafhankelijk).
De nieuwe doordenking van kansengelijkheid en brede ontwikkeling (strategische koers Delta), de herdefiniëring van ‘eigen aspecten van kwaliteit’ binnen een Deltaschool, de stedelijke stimuleringsprogramma’s m.b.t.:
- Sport, bewegen en gezondheid;
- Kunst, cultuur en maakonderwijs;
- Leren en lesgeven met ict;
- Natuur en duurzaamheid;
- De maatschappelijke educatieve agenda Arnhem (samenwerking VVE);
- De Arnhem Oost Aanpak.